De mici copii, de
la primele ore la şcoală, ni se impune ideea că doar avînd note mari putem dobîndi
un viitor strălucit. Avem cunoştinţe, diplome, serviciu bine plătit, totul
frumos şi roz. Teoretic, da, aşa ar trebui să fie, însă realitatea creează un
adevăr diferit: medici, învăţători cu o stare materială jalnică plecaţi peste hotare, iar „specialişti” de
bani gata ajunşi şefi.
Nu pot învinui
moldovenii de situaţia din prezent, că ei ar fi atît de proşti sau mituitori,
ci sistemul nostru de învăţămînt. Elevii sunt obligaţi să înveţe tot
materialul, fizică, istorie literatură, nu contează atît de mult profilul ales,
diferenţa dintre acestea este puţin sesizabilă. Cîte 15 discipline, sute de
noţiuni, definiţii, teorii, formule dificile care logic, sunt imposibil de
memorat.
Se pune atîta
preţ pe partea teoretică, iar comunicarea, interacţiunea, discursurile publice
sunt uitate. Desigur, o astfel de educaţie are un impact negativ asupra
tinerilor: sunt crescute nişte legume „inteligente” ce nu pot vorbi în public. Ideea este că
nu e de ajuns să fii deştept, ci să te poţi manifesta.
Cum nu ar fi,
tinerii au nevoie de o specialitate, un loc de muncă şi recurg la orice metodă
pentru a-şi îndeplini visurile, cea mai la îndemînă fiind şpaga. Este atît de
simplu! Cîteva hîrtiuţe şi notele bune apar în carnete, fără nici o remuşcare
nici din partea elevilor, nici din cea a profesorilor (ei tot au nevoie de bani
pentru a-şi hrăni familia).
Cu timpul astfel
de practici au devenit atît de acceptate, încît deja nimeni nu le mai percepe
drept ceva anormal. Dar unde este dreptatea? Oare cineva care îşi petrece
nopţile scriind esee şi rezolvînd probleme să finalizeze liceul cu aceiaşi
medie pe care o are un chiulangiu? Este pur şi simplu scandalos!
Ministerul
învăţămîntului tace, anii trecuţi au fost introduse cîteva
pseudoschimbări, iar eu fiind elevă nu
am văzut mari diferenţe. Chiar învăţăm prea mult. De exemplu, un curs complet
de fizică la noi în ţară are peste 3000 noţiuni, iar în SUA aproximativ 800. Nu
contează stereotipurile, că ei ar fi nişte idioţi şi grăsani. Unde suntem noi
şi unde sunt ei?
Elevii nu au
posibilitatea să aleagă ce ei VOR să facă. Nu sunt apreciaţi pentru reuşitele
şi plusurile lor, ci intimidaţi şi pedepsiţi pentru fiecare eşec: „Nu
contează că ai răspuns perfect tema pentru acasă, tu ai uitat o definiţie
trecută cu 3 ani în urmă, cîtă iresponsabilitate!”. Sună cunoscut, nu?
Iată în
aşa mod tinerii ajung să nu mai creadă în forţele proprii, sunt descurajaţi, nu
mai au nici un interes să înveţe sute de pagini şi ajung la ultima, cea mai disperată soluţie - mita.
Corect este 'creeaza', nu 'creaza'(vezi http://dexonline.ro/definitie/crea). In rest, fiecare are opinia sa. Paste fericit!
RăspundețiȘtergereNu am nevoie de dicţionar, scriam repede :D Paşte fericit şi ţie ;)
RăspundețiȘtergere